Boka fotbollsskola här
Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Kostföreläsningen
2020-09-28 22:33

Kostföreläsning för PF0607

 

 

Tisdagens föreläsning var relativt lång och späckad med information. Vid det tillfället då jag satt med och antecknade tyckte jag att både killarna och tjejerna höll bra fokus och verkade intresserade, även om de blev lite fnissiga när föreläsaren vill ha deras svar på diverse frågor.

 

Jag tror säkert att era barn kommit hem och berättade om föreläsningen och förmodligen har olika personer snappat upp olika saker. 

 

Det gick väldigt fort och inte ens jag hann med att anteckna all information.

 

Det pratades en helt del om proteiner, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Men kanske framförallt om vikten av en varierad kost.

 

Våra barn är fotbollsspelare och de flesta rör sig nog betydligt mer än många andra i deras ålder. För att orka krävs det också mycket och bra mat.

 

Här kommer några av alla de saker som föreläsaren David lyfte och som jag tror att många av spelarna kan ha glädje av.

 

Äten en ordentlig frukost som håller dig mätt länge. Kombinera till exempel den vanliga mackan med en frukt och lite fil eller gröt.

 

Ät åtminstone två mellanmål om dagen, förslagsvis en frukt. Banan innan träningen är kanon.

 

Det finns snabba och långsamma kolhydrater - snabba ger energi fort men håller inte så länge. Det kan passa bra inför en match att till exempel käka en banan, en ljus macka med ost eller till och med ett choklad. 

 

Grunden är annars långsamma kolhydrater, som fullkorn i pasta, ris och bröd samt grönsaker. De håller dig mätt längre och ger energi som håller.

 

En klassiker: försök hålla godis, läsk och kakor till lördagarna.

 

Om du äter middag EFTER träningen, ät då ett rejälare mellanmål innan träningen. Gå inte dit på tom magen.

 

Om du äter middag INNAN träningen, kan du ta det rejäla mellanmålet efteråt.

 

Det är viktigt att se till att äta så snart som möjligt efter träningen, max 30 minuter.

 

Tänk kostcirkeln, hemlagat och allsidigt.

 

Och ta små steg. Allt måste inte ändras på en gång. 

 

 

Annika Thunell


Nyhetsarkiv
Lagmöte2020-10-18 22:31
Slutspurtsvecka2020-10-05 21:58
Mer material om kost2020-09-28 22:36
Kostföreläsningen2020-09-28 22:33
Lagmöte 13 okt2020-09-16 21:09
Kost och fotboll2020-09-05 08:50
Gåsacupen 31 okt2020-08-22 12:10
TACK Knappen2020-06-28 21:39
Betalning av grillkol2020-06-28 21:31
Info2020-06-07 22:16
Sverigelotten2020-05-20 19:21
Grillkol2020-05-18 22:05
Påsklovsträning2020-04-04 21:44
 
Våra sponsorer